Verantwoordelijkheid en taken
Je rapporteert hiërarchisch aan de hoofdverpleegkundige en het ASD-management.
DIENSTEN BIJ DE BEGUNSTIGDE
- Verpleegkundige zorg verlenen volgens het zorgplan dat is opgesteld op basis van de behoeften van de begunstigde.
- De behoeften van patiënten begrijpen en zorgen voor hun algehele zorg.
- Luisteren naar de begunstigde en zijn omgeving.
- Een adequate reactie geven door middel van verpleegkundige zorg en deze zorg uitvoeren met inachtneming van de prioriteiten.
- Het verpleegkundig dossier van de patiënt opstellen en bijwerken in overeenstemming met de geldende wetgeving.
- Bevorder en pas technieken voor het verplaatsen van personen toe, waaronder technische hulpmiddelen (patiëntenlift, elektrisch bed, verplaatsingsbeugel enz.).
- Zorgen voor de administratieve opvolging van de prestaties (medisch attest, Katz-schaal, enz.).
- De begunstigde aanmoedigen om zijn zelfstandigheid te ontwikkelen, te behouden of te herstellen.
- Zijn optreden integreren in een preventief kader.
- Ondersteuning bieden aan mantelzorgers.
WERKEN IN EEN TEAM VAN VERPLEEGKUNDIGEN
- Je integreren in een team en werken onder toezicht van de hoofdverpleegkundige en/of de adjunct-hoofdverpleegkundige.
- Samenwerken en alle relevante informatie doorgeven aan het team en aan de hoofdverpleegkundige en/of adjunct-hoofdverpleegkundige, om de continuïteit van de zorg te waarborgen.
- Toezicht houden op de activiteiten die aan zorgassistenten zijn gedelegeerd, in overeenstemming met de wetgeving.
- De middelen van het team (referentieverpleegkundige, verpleegkundige, diabetesverpleegkundige, enz.) aanboren en mobiliseren.
INTERDISCIPLINAIRE WERKWIJZE
- Een permanente samenwerking nastreven met alle interne diensten en interne medewerkers van de ASD om de continuïteit en kwaliteit van de zorg te waarborgen.
- Zich inpassen in een interdisciplinaire thuiszorg- en hulpverleningstak en andere hulpverleners (binnen of buiten de ASD) bijstaan bij alle handelingen die niet onder zijn bevoegdheid vallen.
- Alle nuttige informatie doorgeven aan de bevoegde persoon van de ASD.
- Samenwerken met externe organisaties zoals ziekenhuizen, centra voor geestelijke gezondheidszorg enz., in overeenstemming met de instructies van het management en de beslissingen die door het team worden genomen.
- Samenwerken met instellingen die zich rondom de begunstigde bevinden (ziekenhuis, centrum voor geestelijke gezondheidszorg, enz.).
- Samenwerken met en contact opnemen met de huisarts en/of specialist van de begunstigde (2ème plaats).
- Betrokkenheid bij en deelname aan de door de ASD ontwikkelde partnerschapsdynamiek.
TRANSVERSALE OPDRACHTEN
- Het functioneren en de waarden van ASD promoten en waarborgen.
- Zijn professionele activiteiten uitvoeren met voortdurende aandacht voor het kwaliteitshandvest.
- Zijn handelen in overeenstemming brengen met de regels van beroepsethiek, discretieplicht, beroepsgeheim en gedeeld geheim.
- De veiligheidsnormen naleven en de basisregels toepassen om gezondheidsrisico's (ongevallen en ziekte) te voorkomen.
- De verschillende administratieve documenten invullen en de bijbehorende instructies en termijnen strikt naleven.
- Actief deelnemen aan vergaderingen (teamvergaderingen, coördinatievergaderingen, algemene personeelsvergaderingen...) en de genomen beslissingen en/of te ondernemen acties respecteren.
- Actief deelnemen aan opleidingen (door zijn behoeften te evalueren en in overleg met zijn hoofdverpleegkundige en/of adjunct-hoofdverpleegkundige) en ervoor zorgen dat de verworven vaardigheden in de praktijk worden gebracht.
- Het ter beschikking gestelde materiaal (auto, gsm, tablet, verzorgingsmateriaal...) op de juiste manier gebruiken.
- Zorgen voor begeleiding, supervisie en evaluatie van studenten verpleegkunde of zorgassistenten.
Arbeidsvoorwaarden
- Locaties: arrondissement Mons
- Rijbewijs vereist voor deze functie
- VISA voor verpleegkundigen vereist
VEREISTE KWALIFICATIE
In het bezit zijn van een diploma, titel of certificaat. Het diploma, de titel of het certificaat wordt behaald via de volgende opleidingen:
- Diploma van gediplomeerd verpleegkundige: voltijds onderwijs – hoger niveau – met een duur van ten minste 3 jaar of het equivalent daarvan in het volwassenenonderwijs, georganiseerd in een door de bevoegde autoriteit erkende onderwijsinstelling.
- Titre de bachelier en soins infirmiers : enseignement de plein exercice – niveau supérieur – comportant au moins 3 années d’études ou son équivalent dans l’enseignement de promotion sociale, organisé dans un établissement scolaire reconnu par l’autorité compétente
- Brevet d’infirmier hospitalier : enseignement de plein exercice – niveau secondaire complémentaire – comportant au moins 3 années d’études ou son équivalent dans l’enseignement de promotion sociale, organisé dans un établissement scolaire reconnu par l’autorité compétente
Le diplôme ou titre ou brevet doit être visé préalablement par la SPF Santé publique.
COMPÉTENCES REQUISES
- Démontrer un savoir-faire dans les prestations techniques infirmières et les actes pouvant être confiés par un médecin et exercés dans le cadre de la 1ère ligne.
- Savoir travailler en interdisciplinarité en se référant aux autres professionnels pour tous les actes qui ne relèvent pas de sa compétence.
- Savoir adapter son intervention aux situations de vie à domicile.
- Savoir travailler de façon autonome à domicile tout en respectant les directives de service, les décisions prises en équipe et les bénéficiaires dans ce qui fait le contexte de leur vie quotidienne.
- Démontrer une capacité d’observation, de réflexion, d’analyse et de transmission d’informations autours des situations rencontrées.
- Développer le sens du contact humain, une capacité d’écoute, une capacité à entrer en relation.
- Démontrer une capacité de jouer un rôle en matière de prévention et d’éducation à la santé.
- Être capable de réagir en cas de situation exceptionnelle.
- Être rigoureux(se) dans le suivi des consignes administratives et législatives.
- Respecter les règles de déontologie, de devoir de discrétion, de secret professionnel et de secret partagé.
- Démontrer son sens des responsabilités.
- Démontrer la capacité à gérer son temps en ayant le sens des priorités.
- Démontrer une capacité de travailler dans un service organisé et au sein d’une équipe.
Contrat de remplacement – 35 h/semaine – ENGAGEMENT IMMEDIAT